Na vyřízení zápisu zániku vozidla do registru silničních vozidel (dříve trvalé vyřazení vozidla z registru nebo také jen „odhlášení vozidla z registru“) je zákonem stanovena lhůta 10 dnů.
Během této doby je nutné dostavit se s doklady a registračními značkami na příslušný odbor kteréhokoliv úřadu obce s rozšířenou působností.
Následně musíte ještě vypovědět smlouvu povinného ručení.
Doklady potřebné pro odhlášení vozidla na úřadě
- Žádost – formulář by měl být k dispozici na úřadě, vzor na stránkách mdcr.cz
- Doklad totožnosti – například platný občanský průkaz nebo pas
- „Velký“ a „malý“ technický průkaz
- Tabulky s registrační značkou
- Doklad o ekologické likvidaci
Právnická osoba dokládá platný výpis z obchodního rejstříku, zřizovací listinu apod.
V závislosti na situaci může být potřeba doložit zplnomocnění při zastupování (plná moc), případně doklad o zničení silničního vozidla (vydává pouze Policie ČR a Hasičský záchranný sbor).
Jak dlouho trvá vyřízení a kolik to stojí?
Dobrou zprávou je že odhlášení vozidla z registru je bez poplatku. Tou horší, že doba strávená na úřadě je někdy nevyzpytatelná.
Pokud chcete zvýšit svoji pravděpodobnost na rychlé vyřízení, doporučujeme využít služby elektronického on-line objednání k příslušnému úkonu nebo si on-line ověřit aktuální stav obsluhy žadatelů. Na základě toho si pak můžete sami udělat představu, jak dlouhou dobu na úřadě strávíte. Zda příslušný úřad tyto služby nabízí zjistíte na internetových stránkách.
Internetový objednávkový systém vybraných měst
- Nové Město na Moravě – Elektronický objednávkový systém
- Žďár nad Sázavou – Objednávkový systém a stav front na MěÚ
- Jihlava – WebCall, Online objednávkový systém
- Třebíč – Rezervační systém
- Rosice – On-line objednávkový a vyvolávací systém
- Brno – Registr silničních vozidel – elektronické objednávání
Vypovězení povinného ručení
Ekologická likvidace vozidla (respektive zánik v registru) je jedním ze zákonných důvodů pro vypovězení povinného ručení.
Povinné ručení je nutné ukončit písemně výpovědí u vaší pojišťovny. O konkrétních možnostech vaší pojišťovny doporučujeme informovat se přímo u ní. Obvykle je to možné zasláním písemné výpovědi elektronicky, klasickou poštou nebo osobním doručením na pobočku.
Pojišťovna by vám měla vrátit nespotřebované pojistné. Důležité je z tohoto hlediska datum, kdy úřad do technického průkazu zaznačí zápis zániku vozidla v registru. Konkrétní podmínky výpočtu nespotřebovaného zjistíte u vaší pojišťovny.
Doklady potřebné pro pojišťovnu
- „velký“ technický průkaz s úředním záznamem o zániku vozidla v registru silničních vozidel
(kopie nebo originál - záleží na formě výpovědi a požadavcích konkrétní pojišťovny ) - Písemná výpověď smlouvy povinného ručení
- Případně specifické požadavky vaší pojišťovny
Tip: U jaké pojišťovny je vozidlo pojištěno zjistíte na stránkách České kanceláře pojistitelů
Formulář pro výpověď povinného ručení je obvykle možné získat z internetových stránek pojišťoven.
Výpověď by vždy měla obsahovat jméno (obchodní název), RČ (IČO), adresu a kontakt pojistníka, adresu a identifikaci pojišťovny, druh, tovární značku, VIN, registrační značku a model vozidla, číslo smlouvy a důvod výpovědi, datum a podpis.
Doporučujeme
- Neodkládat odhlášení auta z registru ani výpověď smlouvy u pojišťovny
Při dlouhodobém odkládání vyřízení může dojít ke ztrátě dokladu o likvidaci a jeho následné získání je komplikací. Navíc termín 10 dnů pro vyřízení na úřadě je zákonem stanovená lhůta.
Datum úřadem provedeného zápisu o zániku vozidla do technického průkazu je také důležité pro určení výše případného vrácení nespotřebovaného pojistného.
- Předem se podrobně informovat na konkrétní požadavky a otevírací doby
Barko, s.r.o.
19. 10. 2020
Jak dlouho trvá odevzdání vozidla k likvidaci a jak to probíhá? Přečtěte si naše další články
Ekologická likvidace vozidla - jak probíhá předání auta k likvidaci?